Monday 8 February 2010

Hijrah & Amanah l Ustaz Zaid Hamzah l Masjid Al-Huda l 22 Januari 2010

Hijrah Bersama Islam, Iman dan Jihad.

Muqaddimah
  • Hari ini, kita telah melakukan banyak perubahan dari pelbagai aspek. Namun persoalannya, adakah perubahan itu bersama Islam dan Iman?
  • Konsep Hijrah diterangkan dalam Surah At-Tawba:20-22
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَـٰهَدُواْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ بِأَمۡوَٲلِهِمۡ وَأَنفُسِہِمۡ أَعۡظَمُ دَرَجَةً عِندَ ٱللَّهِ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡفَآٮِٕزُونَ (٢٠) يُبَشِّرُهُمۡ رَبُّهُم بِرَحۡمَةٍ۬ مِّنۡهُ وَرِضۡوَٲنٍ۬ وَجَنَّـٰتٍ۬ لَّهُمۡ فِيہَا نَعِيمٌ۬ مُّقِيمٌ (٢١) خَـٰلِدِينَ فِيہَآ أَبَدًا‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عِندَهُ ۥۤ أَجۡرٌ عَظِيمٌ۬ (٢٢
maksudnya:
(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja) dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. (20) Mereka digembirakan oleh Tuhan mereka dengan pemberian rahmat daripadanya dan keredaan serta Syurga; mereka beroleh di dalam Syurga itu nikmat kesenangan yang kekal. (21) Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah, menyediakan di sisiNya pahala yang besar. (22)


Konsep Hijrah
  1. Dorongan Islam, Iman dan Jihad
  2. Bersedia untuk berubah
  3. menjadi agen perubahan
6 Jaminan Syurga
  1. Benar ketika berbicara
  2. Tunaikan amanah
  3. Tepati janji
  4. Meninggalkan perkara-perkara yang ditegah oleh Allah
  5. Memelihara aib diri dan orang lain
  6. Menahan tangan(diri) dari melakukan kejahatan
Amanah
  • Amanah bererti bertanggungjawab dan mampu diberi kepercayaan.
  • Surah Al-Ahzab:72
إِنَّا عَرَضۡنَا ٱلۡأَمَانَةَ عَلَى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱلۡجِبَالِ فَأَبَيۡنَ أَن يَحۡمِلۡنَہَا وَأَشۡفَقۡنَ مِنۡہَا وَحَمَلَهَا ٱلۡإِنسَـٰنُۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ ظَلُومً۬ا جَهُولاً۬ (٧٢
maksudnya:
Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan. (72)


Resepi Menjadi Amanah
  1. Mendapat hidayah dan taufiq dari Allah
  2. Menjadikan seluruh kehidupan sebagai ibadah
  3. Menggunakan kehidupan untuk jalan syariat Islam
  4. Sentiasa menyediakan bekalan menuju akhirat (bekalan terbaik ialah TAQWA)
  5. Mendorong kepada kebahagiaan
  6. Mengatasi penghalang utama iaitu dosa.
  • Surah Al-Anfal : 27
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَخُونُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ وَتَخُونُوٓاْ أَمَـٰنَـٰتِكُمۡ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ (٢٧
maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya). (27)


  • Surah An-Nisa': 58
إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُكُمۡ أَن تُؤَدُّواْ ٱلۡأَمَـٰنَـٰتِ إِلَىٰٓ أَهۡلِهَا وَإِذَا حَكَمۡتُم بَيۡنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحۡكُمُواْ بِٱلۡعَدۡلِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦۤ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعَۢا بَصِيرً۬ا (٥٨
maksudnya:
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat. (58)


Amanah Melalui Kaedah Islam
  • Elemen Dalaman
  1. Hati- Raja pada diri
  2. Akal- Penasihat Hati
  3. Nafsu- Penjahat dalam diri
Persoalan Muhasabah Diri

Anda seorang sahaja yang mengetahui jawapannya. Pilihan jawapan : Tidak pernah, kadang-kala, selalu, sentiasa. Jadikan soalan-soalan ini sebagai kayu pengukur dalam diri masing-masing.
  1. Adakah kita amanah?
  2. Adakah kita komited dengan masa?
  3. Adakah kita gagal melaksanakan tugasan yang diberikan?
  4. Adakah kita sanggup menipu demi mengelakkan ketegangan?
  5. Adakah kita sentiasa memulangkan benda-benda yang dipinjam tepat pada masanya?
  6. Adakah kita gemar membicarakan perkara-perkara mengenai aib kawan-kawan kita di belakang mereka?
Berdasarkan jawapan kita, adakah kita orang yang amanah?

No comments:

Post a Comment