Monday 25 January 2010

40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman l Ustaz Ridhwan l Masjid Al-Huda


40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman
Hadith Ke-4: Ilmu Agama Akan Beransur-ansur Hilang.


Daripada Abdullah bin Amr bin Ash: "Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda":"Bahawasanya Allah swt tidak mencabut akan ilmu itu dengan sekali gus dari manusia. Tetapi Allah menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama'. Maka apabila sudah ditiadakan alim-ulama', orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan (Hadith Riwayat Muslim)


Keterangan Hadith
  • Alim-ulama' semakin berkurangan. Hal ini menyebabkan rahmat Allah akan ditarik. Apabila alim-ulama' sudah tiada, siapakah yang ingin membela agama Allah? Maka maksiat akan berleluasa dan bala akan diturunkan.
  • Alim-ulama' juga sukar untuk mencari penggantinya. Pepatah Melayu ada berkata:"Patah tumbuh, hilang berganti." Namun pepatah ini tidak boleh diguna pakai dalam perihal alim-ulama'. Kehilangan alim-ulama' amat sukar untuk diganti. Sehingga kemuncaknya, tiada lagi ulama' atas muka bumi ini. Maka, ketika itu, tiada erti kehidupan di dunia ini. Namun apakah perkataan ini akan diucapkan oleh golongan yang Fasiq? Sudah tentu mereka yang fasiq lebih menyukai kesesatan dan kematian ulama' meluaskan lagi peluang mereka untuk sentiasa berada dalam kesesatan.
  • Alim-ulama' merupakan mereka yang menyebabkan kehidupan kita di atas muka bumi ini bermakna dan bererti. Apabila golongan ulama' sudah tiada, manusia akan hilang pedoman kehidupan.
  • Hari ini, hadith Rasulullah S.A.W sudah terbukti. Alim-ulama' semakin berkurangan dan tiada pula usaha yang diambil untuk melahirkan dan memperkasakan alim-ulama'. Sebaliknya program-program yang mengundang kemurkaan dan bala Allah semakin hebat dan alim-ulama' semakin diperlekehkan.
  • Madrasah-madrasah agama tidak mendapat perhatian masyarakat dan juga kerajaan.
  • Manusia-manusia yang bergelar cerdik pandai terlampau mengutamakan pelajaran aliran keduniaan sehingga membuang terus pelajaran dan ilmu agama yang lebih penting untuk menjadi pedoman kehidupan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment